It's about Friends.

Assalamualaikum semua orangggg yang saya sayangi :)

Entry kali ini semua pasal KAWAN/SAHABAT/TEMAN. Semua orang nak ada kawan baik. Semua orang nak jadi kawan yang baik. Tapi impossible lah kalau semua orang takda masalah dengan kawan-kawan kannn. 

Hakikatnya, susah nak cari kawan sejati dalam hidup ni kan?


Dalam pengalaman aku berkawan, aku sedar kawan ni datang dan pergi macam angin. Tahu kan angin? Dia datang tanpa kita sedar dan pergi tanpa kita rela. Since aku kecil sampai sekarang, Alhamdulillah aku rasa sungguh bertuah dapat rasa hidup berkawan ni walaupun dah banyak masalah yang pernah terjadi. Bukan senang nak kekalkan persahabatan. Sebab tu kawan ni sebenarnya macam tempat persinggahan je.

Ayah kata, kawan-kawan ni bukan akan kekal dengan kita. Kalau ada pun, sikit sangat. Macam ayah. Ayah dah ada pengalaman. Masa sekolah dulu punyalah ramai kawan. Tapi now bila dah kerja, masing-masing buat haluan sendiri. Dah ada keluarga. So, jangan kesah sangat pasal kawan ni sebab dia pun tak fikir pasal kita. Dah lah diba. Fikirlah pasal masa depan. Nanti bila kau dah senang, lagi ramai orang nak jadi kawan kau dari sekarang. Yang penting sekarang, tunjuk pada ayah yang kau boleh lagi berjaya dari ayah. Jangan ingat harta ibu dengan ayah boleh tanggung kau dengan adik-adik seumur hidup. Sebenarnya, bila-bila ayah nak, ayah boleh bagi lebih kat kau dari apa yang kawan-kawan kau dapat. Tapi ayah tak nak. Sebenarnya, ayah sengaja buat macamtu. Ayah nak dari sekarang kau belajar hidup susah. Jangan harapkan duit ibu ayah je. Tak kemana kalau kau nak banggakan harta yang ibu ayah kau cari. Carilah harta kau sendiri. Belilah apa yang kau nak nanti. Sebab tu ayah suruh kau belajar rajin-rajin. Faham tak ni? 
*Diba faham ayah T____________T

Sebenarnya, aku nak cerita pasal kawan atau sahabat atau teman ni. Actually, kita tahu bukan semua orang akan suka dengan perangai kita. Tak semua orang yang boleh terima kita seadanya. Termasuk kawan-kawan di sekeliling kita. Memanglah kita boleh kata 'it's our life, so why should they care about us?' kan? Tapi kita kena fikir, dorang tu hidup di sekeliling kita. So, dorang jugak lah yang akan selalu perhatikan kita. Nak tak nak, we should care what they care.

Aku tahu aku ni memang suka menggedik, bergalak and so on. Banyak gila benda yang annoying aku buat. So, yeah I'm annoying. Tapi tapi tapi memanglah some people macamtu kan? What to do? Ada benda yang tak semua orang akan boleh terima pasal kita. Jangan fikir semua orang yang rapat dengan kita, boleh faham kita especially kawan. Seriously susah nak cari orang yang betul-betul dapat memahami kita walaupun dia cakap dia faham. Sebab tu, aku selalu story masalah aku dengan ibu ayah. Aku tahu disebabkan perangai aku ni, ramai kawan yang kurang senang dengan aku. Sorry guys :'(

Tapi kalau betul tak berkenan dengan perangai aku, sepatutnya sebagai seorang kawan, dia patut jumpa aku face to face and luahkan segala benda yang sepatutnya dia cakap. InsyaAllah, kalau dengan cara yang baik macamtu aku boleh faham dan aku boleh terima or maybe aku akan berubah. Memanglah it's not that easy. Mula mula memang lah terasa dengan apa yang dia cakap tapi bila difikir-fikir, aku boleh terima semua tu. Sebab bila orang nasihat kita, maknanya dia nak kita berubah jadi lebih baik kan? Kalau kau bagi alasan kau nak jaga hati aku, kau sepatutnya jumpa aku berdua or bertiga and cakap baik baik. Bukankah itu satu jalan penyelesaian yang baik?

Aku tak boleh terima bila aku dapat tahu yang dia kutuk aku dekat kawan-kawan lain. OhmyGod. Kenapa weh kenapa? Ini bukan pasal salah anggap atau perasan atau apa. Aku takkan buat statement sesuka hati kalau takda orang cakap kat aku pasal tu sayang. Kawan baik kau sendiri yang cakap dengan aku. Lepastu aku dapat tahu yang dia cakap dengan kau lain. Eh apa ni? Apa ni? Kenapa cerita jadi macamni? Kadang-kadang aku tak faham hidup berkawan ni. Susah nak faham orang dalam dunia ni. Ya Allah. Kawan yang selama ni aku percaya buat aku macamni. Sumpah aku terasa dengan semua ni. Dah tu siapa lagi yang boleh aku percaya? Mana kawan aku? Mana kawan aku yang aku boleh percaya ni?

Aku tahu sebenarnya dalam persahabatan kita ni, semua orang saling bertalam muka antara satu sama lain. Aku perasan dan aku sedar semua tu. Ntah lah. Dah speechless sangat dah ni. Sebab benda ni, aku dah takda mood satu hari ni. Kesian orang orang yang tak bersalah, jadi mangsa aku. Ya Allah, kuatkan lah hati aku yang lemah ni :'(

Dan ingatlah. Dulu kita ni pernah buat salah tanpa sedar. Masa tu, berapa ramai orang kutuk kita pun kita tak sedar. Jangan lupa apa salah kita dulu sampai semua orang fikir kita yang bukan-bukan. And jangan fikir yang kita ni dah betul betul baik sedangkan kita pun masih ada kekurangan lagi. Tolonglah. Semoga cepat aku lalui masa-masa yang genting ini.

P/s : Aku balik sini sebab aku dah tak tahan duduk sana. Bukan pasal kawan-kawan lama. So why should aku rasa down gila macamni hanya sebab mereka? Sebab apa?? Sebab pada aku, mereka adalah kawan-kawan yang aku percaya. Aku sayang semua kawan-kawan aku yang betul-betul ikhlas berkawan dengan aku. Bukan FAKE semata-mata.



Kthanks sebab sudi baca entry sedih ni :'( Assalamualaikum tau.




2 comments:

Adibah Hanna Copyright